Шукати в цьому блозі

Вивчення алгоритмізації та програмування в школі

Оволодівши необхідними знаннями та навичками в області алгоритмізації та програмування, у людини з’являється можливість створювати власні та вдосконалювати існуючи доробки у сфері інформаційних технологій. Виходячи з означення інноваційного потенціалу, алгоритмізація та програмування може використовуватись у навчально-виховному процесі як один із засіб для підвищення інноваційного потенціалу особистості як вчителя, так і учня.

За новою програмою вивчення алгоритмізації та програмування повертається у шкільний курс інформатики і розглядається у кожній паралелі, починаючи з другого класу.

Два слова про методику викладання алгоритмізації та програмування в шкільному курсі інформатики.

Вивчення алгоритмізації у шкільній інформатиці може мати два цільових напрями:
  • розвивальний напрям, під яким розуміється розвиток алгоритмічного мислення учнів; 
  • програмістський напрям, що передбачає в собі вивчення технології створення програм.
Останній напрям можна розділити на два цільових аспекта: 
  • Перший аспект пов'язаний з посиленням фундаментальної компоненти курсу інформатики. Учням дається уявлення про те, що таке мови програмування, що представляє собою програма мовою програмування високого рівня, як створюється програма в середовищі сучасної системи програмування.
  • Другий аспект носить профорієнтаційний характер. Вивчення програмування в рамках шкільного курсу дозволяє учням випробувати свої здібності до такого роду діяльності і, при бажанні, вибрати у майбутньому відповідний професійний шлях.
Алгоритмізація у школі відповідає методу структурного програмування і є підготовчим етапом до вивчення об’єктно-орієнтованого програмування, актуального на сучасному етапі розвитку програмування.
Стандартна програма вивчення основ алгоритмізації передбачає наступну послідовність тем:
  • складання лінійних алгоритмів;
  • складання циклічних алгоритмів;
  • використання розгалужень в алгоритмах;
  • опис і використання допоміжних алгоритмів.
На початковому етапі вивчення певної структури алгоритму доцільно використовувати блок-схеми, які наочно демонструють базові структури алгоритмів та дають можливість сформувати правильну уяву про механізм роботи кожної із них. (Демонстрація)

Ефективним засобом підвищення рівня сприйняття теорії алгоритмізації є використання середовищ з виконавцями, що працюють у певній обстановці. Такі виконавці наочно представляють механізм виконання алгоритмів та їх базових структур. (Демонстрація) Програма курсу інформатики пропонує в якості такого середовища використовувати Скретч, але, власний досвід показав, що використовувати його як основний інструмент при вивченні алгоритмізації дещо складно і не завжди раціонально. 

На мою думку більш ефективним буде використання сайту code.org, який створений саме з навчальною метою. На сайті пропонуються завдання, розбиті на курси. Кожен курс розрахований на певний рівень підготовки учня та його вік, і розбитий на етапи, що містять завдання з окремо взятої теми.

Процес виконання завдань учнем системою контролюється і у разі неправильного, або нераціонального виконання завдання система реагує, пропонуючи учневі той чи інший наступний крок.

Вчитель може на цьому сайті створити групи, що дає йому можливість вказувати курс, який кожна група повинна пройти та слідкувати за результативністю виконання завдань кожним з учнів групи.

При вивченні алгоритмізації можна використовувати курси 1-4
    1. Скретч. Демонструються приклади створених проектів (наприклад: "Заїхати у гараж").
    2. Коде.орг. Демонструються можливості, які надає сайт для використання у навчально-виховному процесі. Курси, що пропонуються на сайті, приклади завдань з курсів 1,2,3,4:
            Курс 1 - Етап 13 - Завдання 5, 
            Курс 2 - Етап 8 - Завдання 2,  
            Курс 2 - Етап 13 - Завдання 5 (Розгалуження), 
            Курс 3 - Етап 12 - Завдання 5 (Цикл-Поки)

Вивчення алгоритмізації (з власного досвіду):

2 класи - 
  • "Схожинки", 3-4 клас, Виконавець "Навантажувач", Виконавець "Кенгуру" 
  • "Скарбниця знань", 4 клас, Алогритми - Порядок дій (Демонстрація)
3 класи:
  •     "Скарбниця знань", 4 клас, Алогритми:                       (Демонстрація)
    • Складання блок-схеми; 
    • Складання прикладу.
  •     Коде.орг - Курс1 - Етапи 1-11.                                   (Демонстрація)
4 класи:
  • Коде.орг - Курс 2 - Етапи 1-4, Курс 1 - Етапи 12-14, Курс 2 - Етап 13   (Демонстрація)
  • "Скарбниця знань", 4 клас, Алгоритми, Розгалуження                        (Демонстрація)
5 класи - Коде.орг - Курс 2, Курс 1 - Етапи 12-18, Курс 3 - Етап 12.                      (Демонстрація)
  • Лінійні алгоритми
  • Структура повторення з лічильником
  • Структура розгалуження
  • Структура повторення з умовою
6 класи: 
  • Коде.орг - Курс 1 - Етапи 1-11, Курс 2 - Етапи 1-4.
  • Скретч (коли відсутній Інтернет (самостійне опрацювання за підручником))
Теми розділу:
  • Об’єкти та події
  • Команди та виконавці
  • Алгоритми та програми
  • Лінійний алгоритм. Складання алгоритмів
7 класи:
  • Коде.орг - Курс 2, Курс 3 - Етапи 2, 3, 7, 12                   (Демонстрація)
  • Скрейтч (коли відсутній Інтернет (самостійне опрацювання за підручником))
Теми розділу:
  • Структура повторення з лічильником
  • Висловлювання. Логічне слідування. Структура розгалуження
  • Структура повторення з умовою